تازه ترين مطالب در مورد هليكوباكتر - قسمت دوم

تازه های هلیکوباکتر پیلوری قسمت دوم آیا وجود هلیکوباکتر در معده میتواند مفید باشد؟ مطالعات مفصلی در این مورد انجام شده و دیده شده که درمورد برخی بیماریها مثل آستم، رینیت آلرژیک،درماتیت ، بیماریهای التهابی روده ، ریفلاکس مری و کانسرمری ممکن است اثرات پیشگیری و مفید داشته باشد.

آیا ابتلا به هلیکوباکتر علایمی دارد ؟
دراغلب موارد فردی که آلوده میشود ممکن است هیچگونه علایمی نداشته باشد ویا علایم خفیفی مثل تهوع،بی اشتهایی،درد شکمی واستفراغ داشته باشد واغلب گذراست ولی در موارد شدیدتر ممکن است دردها پایدارتر وعلایم دیگری مثل اسهال،سیری زودرس وبی اشتهایی وگاهی بوی دهان ودرمواردی که منجر به ایجاد زخم معده یا دوازدهه شود دردها شدید تروحتی ممکن است خونریزی گوارشی وکم خونی دیده شود.سوزش سردل وخستگی عمومی ممکن است.همراه علایم فوق احساس شود.

وجود هلیکوباکتر چگونه تشخیص داده می شود؟
راههای ازمایشی مختلفی برای تشخیص وجود دارد.
1- تست خونی :
ساده ترین روش است که وجود انتی بادی برضد هلیکوباکتر را نشان می دهد .این تست درمواردی که درمان با انتی بیوتیک انجام نشده باشد دال بر وجود میکروب است ولی پس از درمان تا سالها انتی بادی درخون باقی می ماند حتی در مواردیکه میکروب ریشه کن ودرمان کامل باشد.بنابراین پس ازدرمان با انتی بیوتیک تست خونی روش مناسبی برای ارزیابی وجود میکروب نیست وبرای ارزیابی وجود میکروب درصورت لزوم باید از روشهای دیگراستفاده شود.

2- تست تنفسی :
روشی حساس و دقیق است که با استفاده از خوردن کپسول مخصوص و ازمایش هوای بازدمی فرد انجام می شود وبرخلاف تست خونی پس از درمان هم روش مناسبی برای ارزیابی وجود میکروب است..
3- ازمایش مدفوع :
روش دیگری است که با استفاده از انتی بادی وجود میکروب درمدفوع بررسی میشود.در این روش هم حتی پس از درمان و ریشه کنی میکروب روش مناسبی برای اثبات وجود میکروب است.

4- آندسکپی ونمونه برداری از معده :
در روشهای سه گانه بالا تنها وجود یا عدم وجود میکروب بررسی می شود.ولی وجود صدمه واسیب ناشی از میکروب وارتباط علایم بیمار با هلیکوباکتر به اثبات نمی رسد.در این روش به کمک اندسکپی با بررسی قسمت فوقانی دستگاه گوارش ومشاهده ضایعات احتمالی ایجادشده ونوع ضایعات اعم از التهاب و زخم و یا احتمالا تومور میتوان از جدار معده نمونه برداری کرد و نمونه را به روش ازمایش سریع و مشاهده تغییررنگ که توسط میکروب در مایع مخصوص ایجاد می شود ویا رنگ امیزی مخصوص درآزمایشگاه اسیب شناسی به وجود هلیکوباکتر پی برد.همچنین می توان از کشت میکروب درنمونه برداشته شده از معده استفاده کرد ،گرچه از این روش بندرت استفاده می شود.
ادامه دارد...

سوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگربیوگرافی(Cancer )سرطانAnal problem. مشكلات مقعديColon(large intestine) روده بزرگ یDuodenum دوازدهه(اثنی عشر)Endoscopy آندسکپیEsophagus مریGall bladder کیسه صفرامقالاتمقالاتمعده Stomachچاقي و لاغريکبد ،چگر liverپانکراس ،لوزالمعده Pancreasحاملگي و دستگاه گوارشخوراکی هادرد شكمروده باریک small intestineرکتوم Rectumزبان Tongueعلاِیم سرطان را جدی بگیرصفحه اصلی