عوارض هليكوباكتر از هيچ تا سرطان معده

تازه ترین مطالب درمورد هلیکوباکتر پیلوری قسمت سوم اثرات وعوارض هلیکوباکتر در دستگاه گوارش چیست؟ اغلب موارد علایم خفیف وگذرا به صورت تهوع،درد شکمی،اسهال وبی اشتهایی که خودبخود ویا با درمان مختصر بهبود می یابند ودرپاره ای مواردبیمار هیچگونه علابم وزمان خاصی را بیاد نمی اورد.

اما در موارد دیگر برحسب ژنتیک فرد ومشخصات میکروب صدمه پوشش درونی معده ایجاد شده والتهاب ،زخم ودرموارد نادر نوعی سرطان لایه درونی معده (لنفوم لایه درونی معده)ایجاد میشود.زخم میتواند در نواحی مختلف معده ودوازدهه(اثنی عشر) ایجاد شود که درصورت عدم درمان مناسب میتواند درد،تهوع،بی اشتهایی ودرموارد شدیدتر خونریزی ویا سوراخ شدن زخم هم ایجاد شود.درموارد کمی ممکن است درطول زمان تغییرات ایجادشده در مخاط منجر به ایجاد سرطان معده شود. آیا برای تشخیص موارد و عوارض فوق ازمایش میکروبی کافی است؟ نخیر.

آزمایشاتی مثل تست خونی، تست تنفسی وآزمایش مدفوع صرفا وجود میکروب را نشان میدهد و نه ضایعات ایجاد شده توسط میکروب.وبا توجه به اینکه همانطورکه ذکرشد وجود میکروب مترادف و به معنی ضایعه نیست وازطرف دیگر با این ازمایشات نمیتوان نوع صدمه ایجاد شده اعم از التهاب،زخم معده یا اثنی عشر وتغییرات دیگر را تشخیص داد لذا درصورت وجود علایم باید از روشهای تشخیص ضایعه که بهترین ودقیق ترین آن انجام آندسکپی و مشاهده مستقیم وتشخیص ضایعه توسط پزشک مجرب ومتبحر دراندسکپی (ونه هرپزشکی که آندسکپی انجام می دهد)ودر صورت نیاز نمونه برداری ازنواحی مختلف استفاده کرد.

آیا درهمه موارد وجود هلیکوباکترنیاز به درمان دارد؟ درمورد درمان هلیکوباکتر در مورد برخی ضایعات مثل زخم معده واثنی عشرولنفوم(سرطان سطحی لایه درونی معده)اتفاق نظروجود دارد و همه موافقند که درمان و ازبین بردن میکروب منجر به جلوگیری ازعود زخم وازبین رفتن سرطان سطحی لایه درونی(مالتوما) میشود.

اما در مورد موارد دیگری مثل التهاب خفیف ویا مواردی که اساسا میکروب صرفا وجود دارد و ضایعه ایجاد نکرده است اتفاق نظر وجود ندارد و اکثرا موافق درمان نیستند زیرا همانطور که قبلا ذکرشد برحسب محل جغرافیایی و بهداشت جامعه بین 50-80% افراد آلوده به میکروب هستند و از آنجا که برای درمان و ازبین بردن میکروب دو تا سه نوع آنتی بیوتیک لازم است اولا درمان همه افراد منجر به تحمیل هزینه گزاف بر جامعه میشود واز طرف دیگر منجر به ایجاد مقاومت میکروبی و پیدایش میکروبهایی که به انواع انتی بیوتیک ها مقاوم خواهند بود و این خطر بزرگی برای جامعه بشری خواهد بود. علاوه برموارد فوق عوارض انتی بیوتیک ها که در برخی موارد میتواند شدید باشد پزشکان با تجربه را وادار میکند که با احتیاط بیشتر و فقط در موارد

لازم و طبق توصیه و دستورالعمل انجمنهای فوق تخصصی بین المللی اقدام به درمان با داروهای مناسب و یه مدت مناسب نمایند و نه همه موارد ابتلا به میکروب. آیا همه آنتی بیوتیکها برای درمان موثرند؟ برای ازبین بردن هلیکوباکتر اغلب 2-3 انتی بیوتیک و معمولا همراه با داروهای کاهش دهنده اسید لازم است.مدت درمان معمولا 10-14 روز که در90% موارد منجر به ازبین رفتن میکروب میشود.در پاره ای موارد مورد لزوم ممکن است نیاز به تجدید دوره درمان با تعویض انتی بیوتیکها در موارد مقاومت انتی بیوتیکی وبا حساسیت بیمار و یا عدم تحمل بیمار باشد.مسلما مصرف بی رویه انتی بیوتیکها منجر به پیدایش میکروبهای مقاوم به درمان که مشکل بزرگی برای بیمار وکل جامعه بشری خواهد بود.

آیا روش دیگری برای رهایی از این میکروب وجود دارد؟ تلاش مستمری در جوامع پزشکی و دربین محققان درجریان است که واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این میکروب تهیه کنند و خوشبختانه به نتایج خوبی دست یافته اند گرچه هنوز به مراحل نهایی و قابل استفاده برای عموم نرسیده است.ولی تا آن زمان با رعایت موارد بهداشتی با توجه به راههای انتقال میکروب ازانتشارمیکروب درجامعه جلوگیری کرد

رکتوم Rectumزبان Tongueعلاِیم سرطان را جدی بگیرصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگربیوگرافی(Cancer )سرطانAnal problem. مشكلات مقعديColon(large intestine) روده بزرگ یDuodenum دوازدهه(اثنی عشر)Endoscopy آندسکپیEsophagus مریGall bladder کیسه صفرامقالاتمقالاتمعده Stomachچاقي و لاغريکبد ،چگر liverپانکراس ،لوزالمعده Pancreasحاملگي و دستگاه گوارشخوراکی هادرد شكمروده باریک small intestine