( بيماريهای مقعدی ( قسمت اول درد و خارش مقعد

بیماریهای مقعد و راههای مقابله (قسمت اول:درد و خارش) مقعد سوراخ انتهایی و مجرای خروج مواد دفعی دستگاه گوارش است كه همه افراد در طول زندگی بنحوی با بیماریها و ناراحتی های ان اشنا میشوند ، گاهی خفیف و گذرا و گاهی شدید و ازاردهنده كه نیازمند مداخلات پزشكی چه بصورت درمان طبی و چه درمان جراحی می باشد .

این ناراحتی های ناحیه مقعد شامل :
خارش مقعد كه بدلایل مختلف ایجاد میشود كه از جمله انها میتوان به همورویید (بواسیر) كه جداگانه به ان خواهیم پرداخت . همچنین شقاق ( فیشر) و حساسیت پوستی و تعریق زیاد(عرق سوز شدن) و یا وسواس زیاد در تمیز كردن ناحیه و استفاده از مواد تمیز كننده معطر و یا صابون های معطر ، خوردن مواد محرك مثل مصرف قهوه، الكل، فلفل و مواد ترش عامل ان است. گاهی هم ممكن است بعلت عفونتهای انگلی و قارچی خارش مقعد ایجاد شود. در بعضی موارد هم باقیماندن ذرات مدفوع در چینهای ناحیه مقعد عامل خارش است.

و نهایتا گاهی شلی و ضعف اسفنكتر مقعد و بی اختیاری و خروج بدون اراده ترشحات و مدفوع عامل خارش است. راه درمان چیست؟ مثل هر بیماری دیگر شناخت علت مهمترین فاكتور است ولی در مرحله اول رعایت مواد غذایی و پرهیز از قهوه و الكل و مواد تند و یا هر ماده غذایی كه به تجربه بیمار باعث تشدید خارش می شود مهم است. از استفاده بیش از حد صابون و مواد بهداشتی و وسواس در تمیز كردن كه باعث تشدید خارش میشود خودداری كرد و به شستن ملایم با اب ساده ولرم و یا تمیز كردن با دستمال مرطوب اكتفا كرد.

در صورتیكه تعریق زیاد عامل خارش است با استفاده از پودر بچه مانع عرق سوز شدن ناحیه شوید. در صورت برطرف نشدن مشكل با مراجعه به پزشک و انجام معاینه و بررسی ، سایر عوامل مثل هموروئید و شقاق و الودگی قارچی و انگلی و ویروسی را شناسایی و درمان كنید. درد مقعد به چه علتی است علل مختلفی ممكن است عامل باشد كه از جمله این عوامل میتوان بواسیر( همورویید) ، شقاق(فیشر)، ابسه، فیستول( وجود مجرایی بین پوست و قسمتهای عمقی ناحیه) و گاهی اسپاسم عضلات ناحیه مقعد و لگن باعث درد میشود .

در بعضی موارد درد ممكن است ناشی از ضربه و صدمه استخوان دنبالچه در حین زایمان و یا تصادف و زمین خوردن باشد . تومورهای ناحیه مقعد و ركتوم نیز میتوانند عامل درد باشند.دردهای تیر كشنده ناگهانی و كوتاه مدت نیز اغلب منشا عصبی دارند ولی باید با معاینه از نبودن سایر علل مطمئن شد.

Anal problem. مشكلات مقعديColon(large intestine) روده بزرگ یDuodenum دوازدهه(اثنی عشر)Endoscopy آندسکپیEsophagus مریGall bladder کیسه صفرامقالاتمقالاتمعده Stomachچاقي و لاغريکبد ،چگر liverپانکراس ،لوزالمعده Pancreasحاملگي و دستگاه گوارشخوراکی هادرد شكمروده باریک small intestineرکتوم Rectumزبان Tongueعلاِیم سرطان را جدی بگیرصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگربیوگرافی(Cancer )سرطان