( بیماریهای مقعد قسمت آخر ( آبسه و فیستول مقعدی

آبسه مقعد چیست ؟
عبارت است از تجمع عفونت و چرک در محفظه کوچک. مانند هر نقطه دیگر بدن در ناحیه مقعد هم تجمع چرک و عفونت ایجاد میشود که اغلب نزدیک به سوراخ مقعد است ولی میتواند بالاتر و در عمق لگن و رکتوم هم باشد . اکثرا در زمینه بیماری التهابی روده(کرون) و یا در مواردی که شقاق مقعد باشد ایجاد می شود ، ولی بیماریهای انتقالی با سکس(STD) هم میتواند علت باشد.

علائمی مثل درد و تورم و برجستگی کنار مقعد که دردناک است و گاهی با هموروئید ( بواسیر) اشتباه میشود و گاهی همراه تب میباشد . معاینه توسط پزشک و درمان با انتی بیوتیک همراه با جراحی و تخلیه چرک لازم است.

فیستول مقعد کدام است ؟
فیستول عبارت است از مجرای باریکی که ناحیه ای را به ناحیه دیگر مرتبط میکند . در فیستول مقعدی اغلب سوراخ خارجی در کنار مقعد است و با خروج ترشحات چرکی همراه است ولی سوراخ داخلی به رکتوم و یا سایر بافتهای عمق لگن یا عضلات ارتباط دارد. اغلب با درد و خارش و خروج ترشحات چرکی- خونی همراه است و اغلب در زمینه بیماریهای التهابی روده ایجاد میشود .

پس از معاینه توسط پزشک و انجام بررسی در مورد عمق مجرا و ارتباط ان با سایر نواحی و استفاده از روشهایی مثل اسکن و MRI با استفاده از انتی بیوتیک و داروهای موثر در بیماری التهابی روده و جراحی. درمان انجام میشود . گرچه گاهی درمان طولانی، سخت، عودکننده و مقاوم است.

آدرس مطب :

حاملگي و دستگاه گوارشخوراکی هادرد شكمروده باریک small intestineرکتوم Rectumزبان Tongueعلاِیم سرطان را جدی بگیرصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگربیوگرافی(Cancer )سرطانAnal problem. مشكلات مقعديColon(large intestine) روده بزرگ یDuodenum دوازدهه(اثنی عشر)Endoscopy آندسکپیEsophagus مریGall bladder کیسه صفرامقالاتمقالاتمعده Stomachچاقي و لاغريکبد ،چگر liverپانکراس ،لوزالمعده Pancreas