( بیماریهای مقعد قسمت آخر ( آبسه و فیستول مقعدی

آبسه مقعد چیست ؟
عبارت است از تجمع عفونت و چرک در محفظه کوچک. مانند هر نقطه دیگر بدن در ناحیه مقعد هم تجمع چرک و عفونت ایجاد میشود که اغلب نزدیک به سوراخ مقعد است ولی میتواند بالاتر و در عمق لگن و رکتوم هم باشد . اکثرا در زمینه بیماری التهابی روده(کرون) و یا در مواردی که شقاق مقعد باشد ایجاد می شود ، ولی بیماریهای انتقالی با سکس(STD) هم میتواند علت باشد.

علائمی مثل درد و تورم و برجستگی کنار مقعد که دردناک است و گاهی با هموروئید ( بواسیر) اشتباه میشود و گاهی همراه تب میباشد . معاینه توسط پزشک و درمان با انتی بیوتیک همراه با جراحی و تخلیه چرک لازم است.

فیستول مقعد کدام است ؟
فیستول عبارت است از مجرای باریکی که ناحیه ای را به ناحیه دیگر مرتبط میکند . در فیستول مقعدی اغلب سوراخ خارجی در کنار مقعد است و با خروج ترشحات چرکی همراه است ولی سوراخ داخلی به رکتوم و یا سایر بافتهای عمق لگن یا عضلات ارتباط دارد. اغلب با درد و خارش و خروج ترشحات چرکی- خونی همراه است و اغلب در زمینه بیماریهای التهابی روده ایجاد میشود .

پس از معاینه توسط پزشک و انجام بررسی در مورد عمق مجرا و ارتباط ان با سایر نواحی و استفاده از روشهایی مثل اسکن و MRI با استفاده از انتی بیوتیک و داروهای موثر در بیماری التهابی روده و جراحی. درمان انجام میشود . گرچه گاهی درمان طولانی، سخت، عودکننده و مقاوم است.

علاِیم سرطان را جدی بگیرصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگربیوگرافی(Cancer )سرطانAnal problem. مشكلات مقعديColon(large intestine) روده بزرگ یDuodenum دوازدهه(اثنی عشر)Endoscopy آندسکپیEsophagus مریGall bladder کیسه صفرامقالاتمقالاتمعده Stomachچاقي و لاغريکبد ،چگر liverپانکراس ،لوزالمعده Pancreasحاملگي و دستگاه گوارشخوراکی هادرد شكمروده باریک small intestineرکتوم Rectumزبان Tongue